Kupowanie łożysk

Poradniki

Kupowanie łożysk

Nie wiesz jakie łożyska wybrać? W tym przewodniku znajdziesz najważniejsze terminy dotyczące łożysk dostępnych na rynku hulajnóg wyczynowych. Wyjaśnimy również, które łożyska najlepiej będą pasować do Twojego stylu jazdy.

1. O łożyskach

Każde kółko potrzebuje 2 łożysk oraz tulejki (dystansu) między nimi by poprawnie obracać się na ośce. Łożysko ma bardzo duży wpływ na prędkość i uczucie podczas jazdy. Bez względu na rodzaj łożyska, zawsze powinieneś unikać piasku, wody i wilgoci, gdyż znacząco skracają one żywotność i trwałość łożyska. Regularne czyszczenie i smarowanie łożysk pomaga w zwiększeniu ich wytrzymałości i prędkości.

Tulejka, która znajduje się pomiędzy łożyskami, jest niezbędnym elementem. Chroni ona łożyska przed zniszczeniem i zapewnia gładkie obroty gdy ośka jest dociśnięta.

Jakość łożysk zależy od wielu czynników, takich jak:
⦁ Materiał wykonania
⦁ Precyzja (ABEC)
⦁ Smarowanie
⦁ Zamknięte lub otwarte (zdejmowana osłonka)
Które łożyska są dla Ciebie najlepsze:
⦁ Jeśli jeździsz głównie na dworze, polecamy łożyska zamknięte (sealed) smarowane zwykłym smarem, gdyż są one najbardziej odporne na brud i kurz i nie wymagają aż tyle konserwacji.
⦁ Jeśli jeździsz wewnątrz (np. na hali), możesz używać łożysk otwartych, które kręcą się szybciej i są łatwe w utrzymaniu.
⦁ Jeśli interesuje Cię szybka jazda i długie dystanse, to możesz używać łożysk o wysokiej precyzji, smarowanych olejem. Kręcą się one bardzo szybko i są łatwe w utrzymaniu, jednak drobiny brudu i kurzu mogą je łatwo uszkodzić.

2. Montaż

Łożysko może być zazwyczaj wciśnięte za pomocą palców, poprawnie zamontowane łożysko leży w linii w rdzeniem koła, jeśli wystaje choć trochę, oznacza to, że jest włożone niepoprawnie i zniszczy się podczas jazdy. Jeśli posiadasz kółko z metalowym rdzeniem, montaż łożyska może być ciężki, w tym wypadku użyj gumowego młotka i kwadratowego kawałka drewna by wbić łożysko do środka. Nigdy nie używaj metalowego młotka, gdyż zniszczy on łożysko i stracisz gwarancję. W ostateczności możesz użyć smaru by zamocować łożysko w kole, musisz jednak pamiętać by usunąć później jego nadmiar.

3. Łożysko w szczegółach

Materiał

Materiał, z którego wykonane jest łożysko to jeden z najważniejszych czynników decydujących o jego jakości i wytrzymałości. Większość łożysk jest stalowa. Tanie łożyska są przeważnie zrobione ze sprasowanych warstw metalu lub utwardzonej stali węglowej i żadne z nich nie jest polecane na dłuższa metę. Lepsze łożyska zrobione są z prawdziwej i specjalistycznej stali do łożysk, chromowanej, tytanowej lub Swiss.
W łożyskach ceramicznych (używanych głównie do speed skatingu) kulki zrobione są ze specjalnej ceramiki przemysłowej (Azotek krzemu). Kulki ceramiczne bardzo rzadko rdzewieją i są dużo bardziej wytrzymałe od stalowych.

W przypadku łożysk, cena i jakość są ze sobą ściśle powiązane, i zazwyczaj możesz ufać znanym markom, które produkują dobre i wytrzymałe łożyska.

Precyzja/ABEC

Łożyska kategoryzuje się wg przemysłowej skali i specyfikacji ABEC. ABEC określa jak dobrze łożysko przekłada siły na nie działające. Wyższa klasa ABEC zapewnia większą precyzję, wydajność i możliwość osiągania większej prędkości, ale NIE zawsze sprawia, że element obraca się szybciej. Klasa ABEC nie dotyczy innych ważnych elementów, takich jak precyzja tulejek, kółek czy materiałów z jakich są wykonane. Wszystkie łożyska z czasem tracą swoją precyzję.
Pamiętaj, że nie wszystkie marki używają skali ABEC – istnieją również inne skale oceny łożysk.

Smarowanie

Do smarowania łożysk można użyć smaru bądź oleju. Łożysko powinno być zawsze nasmarowane, jeśli nie jest może się łatwo stopić i stracić prędkość lub nawet zablokować.
⦁ Olej: Daje większą prędkość z powodu mniejszego oporu substancji smarującej. Lekki olej daje jest dużo szybszy, jednak wymaga częstszej wymiany i czyszczenia.
⦁ Smar: Jest bardziej odporny na wodę i brud niż zwykły olej. Nie wymaga prawie żadnej konserwacji, jednak tworzy trochę większy opór, co skutkuje mniejsza prędkością.

Zauważ: Woda może wypłukać cały smar lub olej! Jeśli się to stanie, a woda wyschnie, Twoje łożyska bardzo szybko się nagrzeją i prawdopodobnie stopią i zaczną huczeć przy następnym użyciu. Oznacza to konieczność wymiany łożysk. W niektórych przypadkach, jeśli nie używałeś łożysk w międzyczasie (tzn. nie jeździłeś po ich przegrzaniu się), mogą być one odratowane po odpowiednim i starannym wyczyszczeniu i nasmarowaniu.

Tarcze i osłonki

W celu uniknięcia dostawania się piasku, brudu i wody do środka łożysk, często z jednej strony łożyska stosuje się tarcze lub osłonki.
⦁ Tarcza jest przeważnie montowana na zewnętrznym pierścieniu i pozostawia niewielką przestrzeń do wewnętrznego pierścienia (często nazywana brudoodpornym łożyskiem). Łożyska z tarczą mają w środku bardzo mało tarcia i obracają się łatwiej, dając Ci większą prędkość. Z drugiej strony, łożysko nie jest idealnie chronione przed wodą i kurzem.
⦁ Osłonka (obrazek poniżej) jest zrobiona z gumy wzmocnionej stalą i montowana jest do zewnętrznego pierścienia i lekko dotyka pierścienia wewnętrznego. Daje to lepsza ochronę łożyska i ogranicza utrzymanie i konserwację do minimum, jednak zwiększa tarcie i w niewielki sposób ogranicza prędkość.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Kółka do hulajnogi wyczynowej – jak wybrać najlepsze?

Kółka do hulajnogi wyczynowej – jak wybrać najlepsze?

Podstawowym elementem konstrukcji hulajnogi są jej kółka. Dzięki nim użytkownik może przemieszczać się z miejsca na miejsce przy użyciu swojego pojazdu. Tradycyjna hulajnoga ma zwykle dwa kółka – jedno z przodu, drugie z tyłu. Hulajnogi wyczynowe również tak są...

Hulajnoga do tricków – jak wybrać najlepszą?

Hulajnoga do tricków – jak wybrać najlepszą?

Skatepark to miejsce, gdzie na pewno zobaczysz rampę i różne elementy wyposażenia typowo parkowego, które jednak zostały zamontowane w takim miejscu zupełnie nieprzypadkowo – po to, by z ich pomocą móc wykonywać zachwycające, budzące adrenalinę w żyłach triki z...

Nowe godziny działania sklepu w Piasecznie!

Nowe godziny działania sklepu w Piasecznie!

Cześć,w związku z okresem zimowo-wiosennym do 1.03.2021 obowiązują nowe godziny otwarcia sklepu!Jesteśmy dla Was czynni od poniedziałku do soboty, od godziny 11:00 do godziny 17:30 🙂

Zakup zacisku do hulajnogi wyczynowej

Zakup zacisku do hulajnogi wyczynowej

Obejma ma za zadanie zacisnąć się na kierownicy utrzymując ją na widelcu Wyróżniamy zaciski pojedyncze, podwójne, potrójne i poczwórne (ilość śrub do mocowania). Klamry dostępne są w dwóch rozmiarach, zależnych od szerokości kierownicy. 32 mm pasują do standardowych...

Zakup papieru ściernego

Zakup papieru ściernego

Zakup papieru ściernego Griptape to w skrócie duża naklejka, którą naklejasz na deck. Dzięki papierowi ściernemu czyli tzw. griptape’owi możesz wykonywać tricki na hulajnodze - utrzymanie go w dobrej kondycji lub regularna wymiana jest niezwykle istotna. Griptape...

Wybór podestu do hulajnogi

Wybór podestu do hulajnogi

Deck, czyli część na której stoisz i która daje Ci równowagę Wymiana decka w hulajnodze to jak wymiana ramy w rowerze, musisz zdjąć i wymienić wszystkie mniejsze elementy i upewnić się, że będą pasowały do nowej. Także pamiętaj by dokładnie sprawdzić swój widelec,...

Składanie hulajnogi custom

Zbudowanie swojej własnej hulajnogi wyczynowej nie jest łatwe. Istnieje wiele elementów, które po prostu do siebie nie pasują, a zły montaż może uszkodzić inne części. Ten poradnik podpowie kilka rad i trików, które pomogą Ci złożyć swoją własną hulajnogę. Części do...

Kupowanie systemu kompresji

Kupowanie systemu kompresji System kompresji ogranicza luzy w Twojej hulajnodze, które z czasem zaczną pojawiać się po wykonywaniu wielu trików. Poza tym, system kompresji dba o to by Twoja kierownica lepiej obkręcała się przy barspinach. Pamiętaj: Istnieją również...

Kupowanie sterów do hulajnogi

Kupowanie steru do hulajnogi Ster jest istotnym elementem każdej hulajnogi i montowany jest w przedniej części decka (headtube). Z poprawnie zamontowanym sterem, kierownica kręci się swobodnie. Najlepsze stery posiadają wklęsłe, zamknięte łożyska. Są one dużo bardziej...